1. Een gezonder eetpatroon

Bijna 45% van de respondenten heeft tijdens de afgelopen zes maanden bewuste stappen gezet richting een gezondere leefstijl, met name vrouwen in leeftijdsgroepen tot 45 jaar. De invulling hiervan blijft vaak meer beweging en gezonder eten, maar dit wordt vaker ook ingevuld met minder snoepen, minderen met suiker en alcohol en meer groenten eten.

2. Toename in vegetariërs en veganisten

Het aantal zelfverklaarde vegetariërs is ook toegenomen van 10% naar 13%, net zoals een toename van veganisten; van 5% naar 8%. Hoewel dit nog niet bevestigd is in officiële vleesconsumptiecijfers van WUR en Wakker Dier, wijzen ze wel op een dalende trend van vleesverkoop in supermarkten en horeca.

3. Groeiende bekendheid van ultrabewerkte voeding

De bekendheid van ultrabewerkte voeding, ook wel UPF, neemt toe onder Nederlanders. Zo weet inmiddels ongeveer een kwart (24%) redelijk tot goed wat UPF inhoudt, terwijl dit vorig jaar rond de 18% lag. Dit type voeding wordt als (zeer) negatief beschouwd, zelfs gevaarlijk, met zorgen over obesitas, diabetes, kanker en  hart- en vaakziekten; maar de kennis hierin blijkt wel nog nuance te missen. Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan ook onze eerdere blog over ultrabewerkt voedsel.

4. Food prepping

Het preppen van voedsel en drinken – thuis een voorraad aan houdbaar voedsel en drinken aanleggen – wordt ook populairder onder Nederlanders. Ruim 36% van de respondenten heeft zo’n voorraad thuis, juist door huidige wereldwijde spelende onzekerheden.

5. Stijgende voedselprijzen

Door stijgende voedselprijzen, voelen velen de noodzaak om te bezuinigen of andere maatregelen te treffen. Zo doet een kwart van de respondenten vaker boodschappen over de grens en laat de helft van de respondenten zich leiden door aanbiedingen in de supermarkt. Daarnaast verwacht ruim één derde (36%) dat ze hun eet- en koopgedrag in de komende twaalf maanden opnieuw moeten aanpassen vanwege stijgende voedselprijzen.

De voedingstrends van 2025 tonen een duidelijke verschuiving naar gezonder en bewuster eten, al blijft de prijs vaak de doorslaggevende factor. Tegelijk groeit het wantrouwen tegenover sterk bewerkte producten en zorgen maatschappelijke ontwikkelingen voor nieuwe eetgewoontes, zoals preppen.